آشنایی با مراحل تولید ظروف میناکاری

آشنایی با مراحل تولید ظروف میناکاری

شهر گنبدهای فیروزه ای از دیرباز بعنوان قطب صنعت میناکاری دنیا شناخته شده است. در اصفهان استادان و هنرمندان میناکاری بسیار زیادی پا به این عرصه گذاشته و می گذارند و در زمان معاصر بانوان هنرمند اصفهانی بخش عمده ای از این صنعت را به دست گرفته اند.


بشقاب میناکاری اصفهان


در صورتیکه می خواهید آشنایی مختصیری با مراحل تولید میناکاری داشته باشید ادامه مطلب زیر را بخوانید.

ابتدا ظرف مورد نظر را توسط هنرمند قلمزن به شکل و اندازه ی دلخواه در می آورند. سپس توسط کوره لعاب سفید رنگی به ظرف مسی می دهند. این مرحله لعاب زدن سه یا چهار مرتبه باید انجام شود و هر بار که ظرف در کوره می رود حدود 700 درجه حرارت می بیند تا رنگ لعاب آن کاملا ثابت شود.


بشقاب میناکاری اصفهان


بعد از این مرحله نوبت به رنگ آمیزی می رسد. رنگ هایی که برای ظروف مینا به کار می روند شامل سه دسته اند: رنگ های گیاهی به کار رفته در چیت سازی، رنگ های معدنی به کار رفته در نقاشی و مینا کاری و رنگ هیا فلزی به کار رفته روی اشیا.


بشقاب میناکاری اصفهان


بعد از مرحله رنگ آمیزی، مجددا ظرف به کوره رفته و این بار حرارتی بین 400 تا 500 درجه می بیند تا رنگ ها ثابت شوند. در این مرحله ظرف مینا کاری شما آماده است.


بشقاب میناکاری اصفهان


از جمله ظروفی که می توان آن را به عنوان هدیه ای با ارزش به دوستانمان تقدیم کنیم، بشقاب میناکاری قاب دار است.


بشقاب میناکاری اصفهان


هنرمندان میناساز آثار متفاوتی را خلق می کنند که رایج ترین آنها بشقاب، گلدان، قندان، قاب، کاسه و تابلوهای مینا است . همچنین اشیا تزیینی هم می توان با این هنر خلق نمود از جمله زیورآلات زنانه، جعبه های خاتم و مینا، قلیان، جعبه های قرآن و ... را می توان نام برد.




 برای خرید بشقاب مینا کاری روی لینک زیر کلیک کنید.


قیمت : 79000 تومان

خرید محصول